Az ásványok már az ősidők óta jelen vannak az emberi kultúrákban, és különleges jelentőséggel bírnak a vallási szövegekben is, beleértve a Bibliát. A Bibliában az ásványokat gyakran használják szimbólumként vagy metaforaként az erkölcsi tanítások és az isteni tulajdonságok ábrázolására.Az ásványok a Föld kérgében található szilárd vagy cseppfolyós, egynemű (homogén), természetes eredetű anyagok. Bizonyos ásványok növényi eredetűek is lehetnek. Palesztina viszonylag szegény ásványi anyagokban. A Bibliában említett ásványok többnyire külföldről származnak, és kereskedelem, zsákmányolás vagy ajándékozás révén kerültek Izrael területére. Az ásványok azonosítása gyakran kihívást jelent, főleg a drágakövek esetében, amelyeket gyakran külső megjelenésük vagy előfordulási helyük alapján neveztek el.
Az ásványok szimbolikája a Bibliában
- Értékes kövek az Éden kertjében: A Teremtés könyvében már az emberi történet kezdetén megjelennek az ásványok. Ezek az értékes kövek az Éden kertjének szépségét és Isten teremtő erejének gazdagságát hivatottak szimbolizálni.
- Főpapi mellvért: A második Mózes könyvében részletesen ismertetik a főpapi öltözéket, amelyen a tizenkét különböző drágakő van, mindegyik egy-egy Izrael törzsét képviselve. Ezek a kövek Isten népének sokszínűségét és egységét szimbolizálják a szent szolgálatban.
- Új Jeruzsálem falai: A Jelenések könyvében az Új Jeruzsálem, mint az Isten és az ember örök közösségének helyszíne, tizenkétféle drágakőből épült falakkal van ábrázolva. Ez a kép az Isten dicsőségének és az örök élet gazdagságának megjelenítésére szolgál.
- Példázatok és tanítások: Az ásványok gyakran előfordulnak példázatokban és tanításokban is. Például Salamon példabeszédeiben az igazságot gyakran értékes drágakövekhez hasonlítják, ami a bölcsesség és az erkölcsi értékek magas becsét jelzi.
Szimbolikus jelentések
- Tisztaság és tartósság: Az ásványok, különösen a gyémánt, a tisztaságot és az örökkévalóságot szimbolizálják.
- Védelem és erő: Bizonyos köveket, mint az ametiszt vagy a jáspis, védelmet nyújtó és erősítő tulajdonságokkal ruháztak fel.
- Bölcsesség és bőség: Az ásványok gyakran kapcsolódnak a bölcsességhez és a gazdagsághoz, mint amilyen a zafír vagy a rubin.
A Biblia tehát mélyen metaforikus módon használja az ásványokat, amelyek nem csak fizikai szépségükkel, hanem spirituális és erkölcsi jelentésükkel is bírnak.
A Bibliában szereplő ásványok három fő csoportra oszthatók:
I. Drágakövek
- Agát: Féldrágakő, kvarcásvány, elnevezése a szicíliai Akhatész folyóról származik. Szíria patakaiban is előfordul, áttetsző, változatos színekben. Belső mintázata miatt értékesítik, a hósen ékszeren a harmadik sor második köveként szerepel (2Móz 28,19; 39,12).
- Ametiszt: Gyakori drágakő, bíborpiros, violakék, ritkábban szürkésfehér vagy barnás árnyalatban. Kristályos szerkezetű, hatoldalú hasáb- vagy prizmaformát ölt. Edom, Egyiptom, Galácia, Ciprus és a mai Spanyolország adták. Gyakran pecsétgyűrűkhöz használták, hagyomány szerint ittasságtól véd, a hósen harmadik sorának harmadik köve (2Móz 28,19; Jel 21,20).
- Berill: Zöldes drágakő, az új Jeruzsálem nyolcadik alapkövének dísze (Jel 21,20), valószínűleg a színtelen berillre utalva.
- Gyémánt: A legkeményebb ásvány, azonban a Bibliában ritkán említett, mert keménysége miatt nem tudták csiszolni. Gyakorlati felhasználása és átvitt értelmezése is szerepel (Jer 17,1; Ez 3,9; Zak 7,12).
- Jácint: Kemény, vörösbarna, sárga, néha zöld vagy vízszínű drágakő, ma cirkonnak is nevezik. Az új Jeruzsálem tizenegyedik alapkövének dísze (Jel 21,20).
- Jáspis: Általánosan átlátszatlan, barnás vagy zöldes féldrágakő, a Jel 21,11 szerint különösen tiszta és fényes. Az új Jeruzsálem első alapköveként szerepel (Jel 21,19; Ez 28,13).
- Kalcedon: Rejtett kristályos, mikrokristályos kvarc, nevét a Khalkedon városról kapta. Lelőhelye Brussza, Olümposz-hegy lábánál. Színtelen, világosszürke árnyalatban, pecsétnyomónak használták. Az új Jeruzsálem harmadik alapköve (Jel 21,19).
- Karbunkulus: Régi elnevezése a vörös drágaköveknek (rubin, gránát, spinell). A hósen második sorának első köve (2Móz 28,18), valószínűleg gránát.
- Karneol: Féldrágakő, a kvarc egy változata, barna, vörös, fehér színben. Az Isten dicsőségét jelképezi (Jel 4,3), az új Jeruzsálem hatodik alapkövének dísze (Jel 21,20).
- Kristály: Színtelen, víztiszta kvarc, hegyi kristályként ismert. Az Ókorban megkeményedett jégnek hitték, vázák, kelyhek készítésére használták. Az Úr trónusa előtti tengert a kristályhoz hasonlítják (Ez 1,22; Jel 4,6).
- Krizolit: Sárgászöld, átlátszó szilikát, főként Egyiptomban és Núbiában található. Az új Jeruzsálem hetedik alapkövének dísze (Jel 21,20), az ÓSZ-i topázzal azonosítható.
- Krizopráz: Áttetsző, zöldes, zsíros fényű féldrágakő, a kalcedon egyik fajtája. Az új Jeruzsálem tizedik alapkövének dísze (Jel 21,20).
- Ónix: Agát-fajta, féldrágakőként használt. Az ókorban nagy értékkel bírt (Jób 28,16; Ez 28,13). Fehér és sötét rétegei váltakoznak benne. Az éfód vállrészein és a hósen negyedik sorának második köve (2Móz 28,20). Dávid sok ónix-követ gyűjtött a templom építéséhez (1Krón 29,2).
- Opál: Üveg-, gyanta-, viaszfényű ásvány, változatai között a nemesopál és a tűzopál. A hósen harmadik sorának első köve (2Móz 28,19).
- Rubin: Vérvörös színű, átlátszó nemes korund. A hósen második sorának első köve (2Móz 28,18). Jeruzsálem falainak párkánya rubinból lesz (Ézs 54,12).
- Szárdiusz: Barna, vörös, fehér rétegzésű agát. Az ónix egyik változata. A hósen első sorának első köve (2Móz 28,17), az új Jeruzsálem ötödik alapkövének dísze (Jel 21,20).
- Szárdonix: Barna, vörös, fehér rétegzésű agát. Az új Jeruzsálem ötödik alapkövének dísze (Jel 21,20).
- Smaragd: Zöld, világos berill, főként Felső-Egyiptomban található. A hósen első sorának harmadik köve (2Móz 28,17), Tírusz piacán is kelendő áru (Ez 28,13), az új Jeruzsálem negyedik alapkövének dísze (Jel 21,19).
- Társis-kő ld. Türkiz.
- 20. Topáz (h. pitödáh, g. topazion).
- Kissé átlátszó, üvegfényű, részint víztiszta, részint sárgás színárnyalatú, ragyogó drágakő. Igen értékesnek tartották (Jób 28,18k). Lelőhelye Abesszíniában volt (Jób 28,19). Tírusz kincsei között is szerepelt (Ez 28,13). A hósen díszítésén az első sorban a második drágakő (2Móz 28,17). Az új Jeruzsálem kőfala kilencedik alapkövének a dísze (Jel 21,20).
- 21. Türkiz (h. tarsis).
- A Sinai-félszigeten gyakran előforduló kalloit (réztartalmú alumínium-foszfát). A legpuhább drágakő. Színe átlátszó égszínkék, a gyengébb minőségűeké zöld. Könnyen munkálható. Kedvelt és elterjedt ékszer volt. Bibliánkban krizolit néven szerepel (2Móz 28,20, Ez 28,13), a rev. Károliban társis-kő (Ez 28,13; Dán 10,6).
- 22. Zafír (h. szappir, g. szapphirosz).
- Szép égszínkék drágakő, amely értékben, keménységben, ragyogásban a gyémánt után következik (Jób 28,6). A Sinai-theofániánál Isten trónusának a zsámolya a zafírhoz hasonlított (2Móz 24,10). A hósen díszítése második sorának második köve (2Móz 28,18), az új Jeruzsálem kőfala második alapkövének a dísze (Jel 21,19; vö. Ézs 54,11). A JSir a nép vezetőit, az Énekek 5,14 a vőlegényt hasonlítja zafírhoz.
- A drágakövek jelképvilága rendkívül gazdag. Szemléltetik: Isten leírhatatlan hatalmát, szépségét, tökéletességét, bölcsességét, igazságát (2Móz 24,10; Jób 28; Ézs 28,5; Ez 1; 10; Jel 4; 22,1); Isten országa, a Paradicsom, a menny, az új Jeruzsálem minden elképzelést felülmúló szépségét (1Móz 2,12; Ézs 54,11kk; Ez 28,12kk; Mt 13,44k; Jel 21); a Messiás, Jézus Krisztus, a mennyei lények tisztaságát, nagyságát, tökéletességét (Dán 10,6; Ez 28,13k; 1Pt 2,4; Jel 9,17); ruhákon, koronákon, jogarokon, trónokon a királyi hatalmat és jogokat (1Móz 41,42; Eszt 3,10; 4,11; 5,2; 8,4; Jer 22,24; Ez 28,12kk; Hagg 2,23); a papok tekintélyét (2Móz 28; 39); Isten népe, Isten gyermekei értékét, tisztaságát, erényeit (Péld 31,10; Énekek 5,14k; JSir 4,1; Ez 28,12-15; Hag 2,23; Zak 3,9; 9,16).
- II. Fémek
- A B-ban az ún. »klasszikus« fémek (arany, ezüst, ólom, ón, réz, vas) fordulnak elő.
- 1. Arany
- (h. záháb, szögór, ketem, háruc, paz; 1Móz 2,10k; Jób 28,15-19; Zsolt 21,4; 45,10; Zak 9,3; az egyes h. szavak közötti különbséget ma már pontosan nem ismerjük; g. khrüszosz). Nemesfém, ami az ÓSZ-i korban Havilából (1Móz 2,11), Sábából (1Kir 10,2) és Ófirból (1Kir 9,28) került Palesztinába. Legtöbb arany Salamon korában volt Izráelben (1Kir 10,21).
- Használták ékszernek (1Móz 24,22; 41,42; 2Móz 11,2; Bír 8,26), fizetőeszköznek (Józs 7,21), szent és közönséges tárgyak készítésére (1Kir 10,16; 2Kir 25,15; Dán 5,2kk; Jel 1,12) és bevonására (2Móz 25,10kk; 1Kir 10,18), ajándéknak (1Kir 10,2; Mt 2,11).
- A B gyakran használja hasonlatokban a szellemi-lelki értékek kiemelésére: az isteni bölcsesség (Péld 3,13k; 8,10.19), az Úr törvénye (Zsolt 119,72.127), az értelmesen beszélő száj (Péld 20,15), a jóindulat (Péld 22,1), a hit (1Pt 1,7), Jézus vére (1Pt 1,18) értékesebb a színaranynál. A hit kiállja a tűzpróbát, mint az arany (Mal 3,2k; 1Pt 1,7; 1Kor 3,12; Jel 3,18). Az új Jeruzsálem utcája színaranyból lesz (Jel 21,21).
- 2. Ezüst (h. keszef, g. argürion).
- Az arany után a legértékesebb nemesfém. Bányászására, előállítására, tisztítására több B-i hely utal (Jób 28,1; Zsolt 66,10; Péld 25,4; Ez 22,18kk). Az ókorban Kisázsia, Szíria, Mezopotámia, Perzsia, az athéni Laurion-hegy és az Ibériai-félsziget volt leggazdagabb ezüstben. Izráelbe leginkább Ófirból és Társisból került (1Kir 10,22; Jer 10,9; Ez 27,12). Fizetési eszközül csereként (1Móz 23,16; 37,28) és lemérve (Jób 28,15; Ézs 46,6) szolgált. Ezüst pénzek csak a babiloni fogság után kerültek forgalomba. A Szent Sátor és a salamoni templom építésénél sok ezüstöt felhasználtak (2Móz 25,3; 26,19.25; 38,25kk; 1Krón 28,14kk; 29,2kk). Készítettek belőle ékszereket (1Móz 24,53; 2Móz 3,22; Énekek 1,11), koronákat (Zak 6,11), hangszereket (4Móz 10,2), kelyheket (1Móz 44,2), edényeket (4Móz 7,13; Ezsd 1,9-11), bálványszobrokat (Zsolt 115,4; Ézs 2,20), templomok kicsinyített mását (ApCsel 19,24).
- Az aranyhoz hasonlóan, vagy vele együtt, gyakran szerepel az olyan hasonlatokban, amelyek a lelki, mennyei javak értékét mindenek fölé emelik (Jób 28,15; Zsolt 12,7; 119,72; Péld 2,4; 10,20; 16,16; 22,1; 1Pt 1,18; 1Kor 3,12).
- 3. Ólom (h. cóferet).
- Nagyon régóta ismert fém. Gyakran ezüsttartalmú ércből (galenit) nyerték olvasztás által (Ézs 1,25; Jer 6,29; Ez 22,18kk). Egyiptomban és a Sinai-félszigeten voltak ólombányák, s a kereskedelem révén jutott el Palesztinába (Ez 27,12). Midján leverésekor a zsákmány között ólom is volt (4Móz 31,22). Használták mérőzsinór nehezékének (Ám 7,7; ApCsel 27,28; 2Móz 15,10), fedőnek (Zak 5,7), súlynak, tetők, vízvezetékek építésénél, varázslási mesterkedésekhez. Gyakran összetévesztették az ónnal. A rómaiak az ólmot fekete ólomnak (plumbum nigrum), az ónt fehér ólomnak (plumbum album) nevezték. A B-ban többnyire a réz, ón, vas után szerepel (4Móz 31,22; Ez 22,18; 27,12).
- 4. Ón (h. bödil, g. kassziterosz).
- Ezüstfehér színű, fényes felületű, puha, könnyen megmunkálható fém. Olvadáspontja kicsi. Legfontosabb érce a kassziterit, az ónkő. Kr. e. 2000 táján már ismerték. A Midjántól szerzett zsákmány között ón is volt (4Móz 31,22). Tiruszba Tarsis-hajókon szállították (Ez 27,12; 22,18.20). A B-ban nincs szó a felhasználásáról (ld. ólom). Ón és réz ötvözete a bronz.
- 5. Réz
- (h. nöhóset, g. khalkosz), mindkét szó ércet, bronzot is jelent. Vöröses vagy sárgás színű, fémes fényű, nem nagyon kemény, könnyen megmunkálható fém. Az emberiség ezt a fémet fedezte fel legkorábban. Míg az olvasztást nem fedezték fel, a tiszta rézrögöket munkálták meg. Az olvasztás feltalálásával kezdődött el a rézkorszak (a Közel-Keleten Kr. e. 3500 körül). Egyiptom rézforrása a Sinai-félsziget volt, Kr. e. 2000 körül Ecjón-Geber is, mely utóbbi az edómiak és a kéniek leverése után Dávid kezére került. Salamonnak is voltak rézbányái és kohói Ecjón-Geberben. Salamon halála után a rézbányászat visszaesett. Jósáfát rövid időre felélesztette (1Kir 22,49k). Kr. e. 800 és 300 között pangott, s a nabateusok támasztották fel újra.
- Kr. e. 3000 körül kezdték el a rezet ötvözni ónnal, ólommal bronzzá. De más ötvözetei is voltak. Egyik ötvözete lehetett a khalkolibanon (Jel 1,15), ami azonos lehetett a Dán 10,6-ban található fénylő rézzel (rev. Károli: izzó érc). Valószínű, hogy az ún. korinthusi ércről van szó, ami réz, arany és ezüst ötvözete volt.
- Felhasználása nagyon sokrétű volt. Jelentős szerepe volt a Szent Sátor (2Móz 27; 30,18) a salamoni templom (1Kir 7,47) építésénél. Készítettek belőle fegyvert, vértet, sisakot (1Sám 17,5.38), bilincset (Bír 16,21), bálványszobrot (Dán 5,4.23), pénzt (Mt 10,9), hangszert (1Kor 13,1). Fontos kereskedelmi cikk volt (Ez 27,13).
- 6. Vas (h. barzel, g. szidérosz).
- Tiszta állapotban fényes, fehér, jól megmunkálható. A meteor-vasat már a Kr.e.-i 4. évezredben ismerték Egyiptomban, amuletteket, kis dísztárgyakat készítettek belőle. Kr. e. 2000 körül, körülményes eljárással, már állítottak elő vasat, de ez nagyon költséges volt. A vaskorszak Kr. e. 1400 körül köszöntött be, a fújtatás feltalálásával. Első mesterei a hettiták és a kéniek voltak. Az 1Móz 4,22 szerint a réz- és vaskovácsok ősatyja Túbalkain volt. A hettita birodalom összeomlása után a kovács-törzsek szétszóródtak a Közel-K-en (Kr. e. 1200 körül). Palesztinában a kovácsmesterség sokáig a filiszteusok monopóliuma volt (1Sám 13,19kk), akik feltehetően É-ról hozták magukkal. Dávid uralkodása idején a helyzet gyökeresen megváltozott (1Krón 29,7). Nebukadneccar pedig több ezer kovácsmestert vitt fogságba (2Kir 24,14). Izráelbe a vas Társisból, Görögországból, a Fekete-tenger vidékéről került (Jer 15,12; Ez 27,12.19). A Libanon-hegységben is voltak érclelőhelyek, a hettiták itt építették fel az első vaskohókat.
- A vas nagyon sokféle célra felhasználható. Készítettek belőle páncélt, nyilakat, kardokat, lándzsákat (1Sám 17,7; 1Sám 17,38k; 19,9k), harci kocsikat (Józs 17,16), gazdasági eszközöket (2Sám 12,31; Ám 1,3; Jób 19,24; Jer 17,1), bálványszobrot (Dán 5,4). Az oltár köveit nem volt szabad vassal érinteni (Józs 8,31). A salamoni templom felszerelése között nem voltak vasból készült eszközök.
- Átvitt értelemben a vas a keménység, erő (5Móz 28,48; Zsolt 107,16; Jób 19,24; Jer 1,18; 17,1; Ézs 48,4; Ez 4,3), a vaskohó az elnyomás (5Móz 4,20; Jer 11,4), a vas és cserép keveredése a gyengeség (Dán 2,33.42kk) jelképe volt.
- III. Egyéb ásványok
- 1. Alabástrom (g. alabasztron).
- Fehér vagy halványpiros, gipsszerű anyag (calciumsulfat). Puhább a márványnál, így kiválóan alkalmas vázák, edények, szelencék készítésére (Mt 26,7; Mk 14,3; Lk 7,37; Jn 12,3). A szelencék nyaka összeszűkült, viasszal vagy agyaggal zárták le, ezért a benne lévő olaj felhasználásakor a szelence nyakát le kellett törni.
- 2. Aszfalt v. szurok, (h. hémár, kófer).
- Kőolaj eredetű, ásványi anyagokat (homok, mészkő stb.) tartalmazó, de jelentős részben bitumenből álló, fekete színű, sűrűn folyó, vagy szilárd anyag. Az ÓSZ-i korban keresett ásvány volt. Fő lelőhelye az ókorban a Holt-tenger D-i része volt, amit ezért Aszfalt-tónak neveztek (lacus asphalticus). A Sziddim-völgyben is voltak aszfaltforrások (1Móz 11,3). Sokféle célra felhasználták: hajók, ciszternák, edények tömítésére (1Móz 6,14; 2Móz 2,3), téglák kötőanyagának (1Móz 11,3), művészi processziós utak padlózatának (Ur, Mari).
- 3. Bazalt, vulkáni eredetű kőzet.
- Két fajtája van: a közönséges és az alkáli bazalt. Palesztina K-i részein gazdagon található.
- 4. Kén, kénkő (h. gaprit, g. theion).
- A Jordán völgyében régtől fogva voltak kénforrások és kénlerakódások. A B-ban Isten büntető ítéleteivel kapcsolatosan van szó róla: Sodoma és Gomora (1Móz 19,24; Lk 17,29; 5Móz 29,22), Edóm (Ézs 34,9), Asszíria (Ézs 30,33), Góg (Ez 38,22), az istentelenek (Jób 18,15; Zsolt 11,6), az ördög és minden serege (Jel 14,10; 19,20; 20,10; 21,8).
- 5. Márvány (h. sés, g. marmarosz, parinosz).
- Mészkőből vagy dolomitból keletkező metamorf kőzet. Színe változatos (fehér, sárga, zöld, vörös, barnásvörös). Lelőhelye a Libánon. Salamon fehér és sárga márványt használt a templom építéséhez (1Krón 29,2; vö. 1Kir 5,28kk). A heródesi templom építésénél fehér márványt használtak. A szuszai királyi palotában márványpadlók és márványoszlopok voltak (Eszt 1,6). Eszközt is készítettek belőle (Jel 18,12).
- 6. Mészkő.
- Palesztina igen gazdag mészkőben. A B többnyire a mészkőből készített égetett mészről, s az ebből nyert oltott mészről beszél (Ézs 27,9; 33,12). Habarcsok készítéséhez és meszelésre használták (1Móz 11,3; 3Móz 14,41; Ez 13,10k; 22,28; Dán 5,5). A széttört mészkő a hasznavehetetlenség (Ézs 27,9), az égetett mészkő a szétmállás, megsemmisülés, az omladozott fal bemeszelése a hamis látszat jelképe (ApCsel 23,3).
- 7. Só (h. melah, g. halsz).
- Az emberi élet nélkülözhetetlen dolgai közé tartozik. Az izráeliek a Holt-tenger vizéből lepárlás, és a Holt-tenger D-i partjain lévő sóhegyekből bányászás által nyerték.
- A hétköznapi életben ételek ízesítésére és tartósítására használták. Mivel többféle mellékízt is tartalmazott, ezért fűszernek is számított. Ezeket a mellékízeket a napfény, a tűz és nedvesség hatására elveszítette. Valószínűleg erre utalt Jézus (Mk 9,49-50; Mt 5,13; Lk 14,34). Az újszülöttet sóval dörzsölték be (Ez 16,4). Szokás volt a mécses olajába is sót tenni, hogy fényesebb lánggal égjen. Talán ezért említi Jézus együtt a sót és a világosságot (Mt 5,13k).
- Rendkívül fontos szerepe volt a kultuszban. Minden áldozatot sóval kellett meghinteni (3Móz 2,13; Ez 43,24). Az illatáldozat füstölőszerébe is kellett sót tenni (2Móz 30,35). A templomban külön hely volt a só tárolására (Ezsd 6,9; 7,22).
- A B-ban gyakran szerepel jelképes értelemben. Isten szövetsége só-szövetség, örök, romolhatatlan (4Móz 18,19; 2Krón 13,5). Emberi kapcsolatokban a barátság, békesség, olykor a függőviszony elismerésének a kifejezője. Nemcsak az élet, hanem az ítélet, a pusztulás eszköze és jelképe is (Bír 9,45; Zof 2,9; 5Móz 29,22; Zsolt 107,34; Jer 17,6). Jézus követőit a föld sójának nevezi (Mt 5,13). A Mk 9,50; Mt 5,13; Lk 14,34 példázatos beszéd, amiben Jézus arra figyelmeztet, hogy ami a természetben lehetetlen, az az embernél lehetséges, és ami az embernél lehetetlen, az az Istennél lehetséges (Lk 18,27). AZ ÚSZ-ben is érvényes, hogy minden áldozatot meg kell sózni, de nem sóval, hanem tűzzel (Mk 9,49; vö. Mt 3,11; Lk 12,49k; ApCsel 2,3). A keresztyén ember szájából nem szabad semmi rothadt beszédnek kijönni, beszédének sóval fűszerezettnek kell lenni (Kol 4,6). Az eszkhatológikus reménységhez tartozik, hogy a templomból kijövő víz meggyógyítja a sóssá vált tengert, halak nyüzsögnek benne, partjain pedig gyümölcsfák virulnak (Ez 47,8kk).
- Forrás: Arcanum
Kapcsolódó téma
- Ásvány
- Monatech kristály karkötő és kézműves gyertya webáruház
- Aventurin ásvány – az aventurin kő gyógyhatása és eredete
- Energetizáló karkötők – energiát adó ásványok, kövek, kristályok
- Kézműves illatgyertyák ásványokkal
- Ásvány karkötők
- Aromaterápiás karkötők
- Ékszer, karkötő anyáknak – ásvány karkötő anyák napjára
- Az ásvány karkötő hatása és története: hegyikristály, rózsakvarc, lávakő, tigrisszem, stb…